Livet som pilot

För att bli pilot måste du älska det du gör. Det gör jag, annars hade jag slutat för länge sedan och hade förmodligen inte ens påbörjat utbildningen. För trots det goda ryktet som piloterna har om att vara välbetalda och få chans att se hela världen, är det ändå mycket arbetet bakom och en hel del hårda och långa pass om man arbetar som pilot på heltid. Har man det som hobby är det naturligtvis en helt annan sak.

Pilotyrket som kvinna

Pilotyrket har sedan länge dominerats av män men detta håller på att ändra sig ordentligt. Många flygbolag efterfrågar fler kvinnliga piloter och fler och fler kvinnor börjar bli nyfikna på detta omdiskuterade arbete. Det som kan vara svårt om man är en karriärkvinna, är att kombinera sitt familjeliv vid sidan om pilotyrket och det är mycket vanligt att piloter till sist får en relation med en flygvärdinna eller någon annan som arbetar i samma bolag. Då ses man mer och den andre blir inte hemmapartnern som sitter hemma och väntar.

Man ska även vara uppmärksam på det här med barn. Efter den femte månaden under graviditeten får man inte flyga längre och när man sedan är mammaledig måste man ändå försöka flyga när man kan så att man inte kommer av sig. Enligt ett krav behöver man dessutom flyga var tredje månad för att få ta med passagerare och ta simulatorchecker var sjätte månad för att se att man fortfarande är alert.

Rädslan för olyckor

Jag har många gånger fått frågan om jag inte är rädd att störta eller om min familj inte alltid sitter på helspänn varje gång jag är uppe i luften, men om jag skulle tänka så är det lika bra att ge upp direkt. Att flyga är faktiskt det säkraste sättet att ta sig fram på och förmodligen skulle jag svara att de borde vara mer rädda om jag var lastbilschaufför med alla trafikolyckor som inträffar dagligen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *