Hur använder man sitt flygplan?

När man väl har det där efterlängtade flygcertifikatet är det alltså bara att ge sig upp i molnen och köra för fulla muggar. Då finns det några flygsporter som kan vara kul att utforska genom Svenska Flygsportförbundet. Det är förbundet som främjar all flygsport i Sverige och har inte hand om enbart konstflygning, motorflygningar och segelflyg utan även glidflygning, fallskärmshoppning och modellflyg. Men jag tänkte rikta in mig mer på de flygsporter där man behöver ett riktigt flygplan att göra konster och manövrar med i luften.

Konstflygning

När man konstflyger, gör man precis som det låter, en massa konster i luften med sitt plan. Det handlar om looping, rolling, spinn och hjulning. Genom olika manövrar på tid eller genom precision, blir man bedömd av en jury som ger poäng beroende på hur man presterar. Planen som används vid avancerad flygning är bl. a.

  • Bellanca Citabria och Decathlon
  • Saab Safir
  • Cessna Aerobat
  • MFI-15

Motorflyg

Här förekommer även de gamla dubbeldäckarna från äldre tider, men med modernare utrustning naturligtvis. Om man vill hålla på med motorflyg kan man gå med i KSAK eller Motorflygförbundet som anordnar tävlingar och hjälper till att utfärda licenser. Här kan man ta flygcertifikat för ultralätt flyg, d.v.s. mindre plan med mycket lätt utrustning. Det är praktiskt för den som bara vill flyga för nöjes skull och som dessutom inte vill betala ett galet pris för sitt certifikat. Det brukar gå på mellan 30 000-40 000 kronor och det finns flera klubbar dit man kan vända sig om man är intresserad.

De plan som man kan flyga om man tar detta certifikatet är gyrokoptrar eller gyroplan, UL-plan och trikar. De är förhållandevis lättstyrda, vikten är överkomlig och tekniken är modern och ger snabba plan. Med motorflyg kan du antingen ge dig ut på häftiga utflykter genom att ta med ett par passagerare eller tävla i snabbhet och prestanda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *